Písal sa rok 2021 a minister Budaj schválil do zákona povinný zber textilu. Píše sa rok 2024 a minister Taraba vydal metodické usmernenie. Medzi tým nič, a potom nič. Textil si tak začal kreovať svoju cestu a žiť svoj život.
Blíži sa rok 2025 a obce budú musieť zbierať už aj textil. Tento odpad sa tak dostane z pozície dobrovoľného zberu do povinného zberu. Ako som vyššie uviedol, dostalo sa to do zákona ešte v roku 2021. Smola je v tom, že odvtedy sa nič viac okolo toho v legislatíve neurobilo. Ani Budaj, ani Chrenko a ani Taraba. Horúci zemiak tak letí ako sa mu chce a každý si ho môže vychutnať ako chce.
Okolo textilu sa začalo vynárať kopec hmly, nesprávnych vecí, zavádzania až znásilňovania systému. Iné sa ani nedalo čakať, lebo ministerstvo je v komunikácii skúpe na slovo, legislatívu či usmerňovanie. K textilu nepripravili žiadnu legislatívu, len jedno usmernenie teraz v roku 2024. Zožalo si zväčša kritiku, no aj sa ho zastanem. Podľa mňa je napísané celkom dobre. Resp. čo iné tam mohlo byť napísané, keďže sa nemáme čoho iného držať, len asi 3 vecí v zákone:
Iste, mohol by som kritizovať ministerstvo, že nepripravilo legislatívu, systém rozšírenej zodpovednosti … ale to je už jedno. Oficiálne čakajú na info od EÚ. Síce nemuseli a po vzore iných krajín sa do toho mohli pustiť aj bez nich, ale čakajú. Nevadí, nakoniec je to takto asi aj lepšie. Ale vydali to usmernenie. A k tomuto usmerneniu vydali iné subjekty svoje stanoviská, pripravili svojské systémy a jednoduchá vec sa tak začala zamotávať.
A pritom je to celé jednoduché. Prakticky, všetko pôjde aj ďalej po starom.
Poďme na to poporiadku. V roku 2021 sa do zákona dostala novinka o povinnom zbere textilu. Jednoduchá zmena, vlastne sa do paragrafu 81, ods. 7 doplnilo jedno slovo, že obec je povinná zabezpečiť: „zavedenie a vykonávanie triedeného zberu komunálnych odpadov pre papier, plasty, kovy, sklo, kompozitné obaly na báze lepenky a textilu.“ Doplnilo sa tu teda len toto slovíčko textilu. A k tomu účinnosť od 1.1.2025.
Teda má ísť o triedený zber komunálnych odpadov pre textil. Túto vetu si zapamätajte, je dôležitá, ide o zber odpadov. Nič viac.
No máme však v zákone o odpadoch smolu. Máme tu 2 pojmy: opätovné použitie a príprava na opätovné použitie. Znejú podobne, no opäť sú veľmi dôležité, rozdielne a kľúčové.
Opätovné používanie (§3) – „je činnosť, pri ktorej sa výrobok alebo časť výrobku, ktorý nie je odpadom, znova použije na ten istý účel, na ktorý bol určený“. Opätovné používanie je činnosť mimo odpadov. Mimo zákon o odpadoch, mimo evidencií. Prečo? Lebo žiaden odpad nevznikol, lebo sa opätovne nevyužívajú odpady ale len výrobky, teda niečo čo sa ešte odpadom nestalo. Tu najčastejšie hovoríme o burzách, bazár, bazoš, swap … jednoducho odovzdávame výrobky, ktoré sa dajú používať na ten istý účel na aký boli vyrobené. Kniha na čítanie, bicyklel na bicyklovanie a tričko na nosenie. Takže musí ísť o výrobok (nie odpad) a použitie musí byť to isté, na aké bol ten výrobok vyrobený.
Potom tu máme ale druhý pojem, slovne dosť podobný a tým je „príprava na opätovné použitie“. Tu je dôležité to slovíčko príprava. Podľa § 3 zákona o odpadoch znamená: „činnosť zhodnocovania súvisiaca s kontrolou, čistením alebo opravou, pri ktorej sa výrobok alebo časť výrobku, ktoré sa stali odpadom, pripravia, aby sa opätovne použili bez akéhokoľvek iného predbežného spracovania“. Tu je dôležité, že pri tomto pojme sme sa dostali už do odpadov. Evidencie, hlásenia, súhlasy či výkazy sú nevyhnutné. Zbierajú sa už odpady a zhodnocujú sa odpady. Dokonca recyklujú. Teda dôležitý pojem odpad a potom tie činnosti ako kontrola, čistenie alebo pranie, pri ktorej sa odpad opätovne premení na výrobok.
Zhrniem:
A teraz čo ten textil. Zákon stanovil že sa má zbierať v rámci triedeného zberu komunálnych odpadov aj textil. Teda odpad. Ešte raz prízvukujem, že povinný je len odpad. Všetko ostatné je mimo povinnosť. Obce majú povinnosť tento odpad vyzbierať a dať ho odviesť niekomu ako odpad. Buď na prípravu na opätovné použitie, iné zhodnotenie či zneškodnenie. Ani toto už legislatíva nerieši, je to teda na Vás čo s tým odpadom urobíte. Kľudne aj skládka (hoci to znie čudne), ale tak je nastavená legislatíva. Jedine hierarchia odpadového hospodárstva Vás trošku limituje.
Takže obce, nejako vyzbierajte 1 kg odpadu z textilu, povedzme že odpad 20 01 10 alebo 20 01 11, niekomu oprávnenému ho odovzdajte a ste v suchu. Teraz preháňam a ukazujem to trošku v extréme, ale taká je legislatíva. Je to teda jednoduché a čisto na Vás ako si celý systém nastavíte. Je to podobné ako systém pri objemných odpadoch, nebezpečných odpadoch či jedlých tukoch a olejoch. Nemáte skoro žiadne legislatívne obmedzenia na typy kontajnerov, frekvencie vývozov, umiestnenie, počty kontajnerov … jednoducho nič.
Stačí Vám na odber niekto, kto má akékoľvek povolenie na odber textilných odpadov. Môže to byť hociktorá zberová spoločnosť. Nemusí mať ani povolenie na spracovanie, stačí len registrácia podľa § 98 na mobilný zber odpadov. Teda kľudne vyžite spoločnosti Humana, Ekocharita, FCC … ktoré to dlhé roky zbierajú. Kľudne využite aj ľubovoľnú inú zberovú spoločnosti, ktoré majú na to povolenie. Napríklad Marius Pedersen, Brantner, KOSIT, …
Teda ide o jednoduchú legislatívnu zmenu, no predsa toto celé má divný, až hmlistý priebeh, dokonca až znásilňovanie celého systému. Situáciu totiž zamotáva 1 zberová spoločnosť, ktorá si mylne zamieňa opätovné použitie a prípravu na opätovné použitie. Dokonca vymýšľajú nový systém, v ktorom Vám ponúkajú duálny zber. Zbierať odpady cez zberné dvory a to mňam mňam, teda čisté a nositeľné cez tie klasické kontajnery na zber textilu. Dokonca vo svojich usmerneniach pre obce nesprávne uvádzajú, že to mňam mňam pôjde na opätovné použitie a že si toto opätovné použitie obce budú môcť zarátať do svojho výkazu o odpadoch. Nie, legislatíva nič také neumožňuje a keď Vám to niekto bude ponúkať, opravte ich. Opätovné používanie je mimo odpadov, teda nie je možné na to vystaviť potvrdenie a započítať si to do výkazu.
Je dôležité, aby sa textilné odpady dostali do štatistík o odpadoch. Kvôli číslam, teda kvôli výpočtu miery triedenia komunálnych odpadov (ktorý sa nakoniec meniť nateraz nebude) a kvôli číslam za SR. My potrebujeme do výkazov každé jedno kilo odpadov.
Usmernenie ministerstva potom hovorí aj o dobrovoľnom systéme. Ten obec môže zaviesť, no nemusí. Ide o opätovné použitie. To sú rôzne výmenné burzy, SWAPy, zbierky … Tu naozaj môžeme hovoriť o opodstatnenom opätovnom používaní, lebo je preukázané, že si to niekto preberie opätovne na nosenie. Teda ideme mimo odpad.
Teda zhrniem, využite ľubovoľný systém zberu odpadového textilu. Vyzbierané množstvo odovzdajte ako odpad oprávnenej firme na zber či spracovanie odpadov a dovi dopo.
Zanechajte nám Váš e-mial, budeme Vám posielať novinky.
A prečo sa divíme, že sa nič okolo textilu nestalo? Nebol zaradený do RZV, takže nemal žiadny zmysel – teda žiadnu požadovanú pridanú hodnotu. A kým sa do RZV nedostane, tak sa ani nič nestane. Lebo spoločenský záujem sa volá RZV. Teda, spoločenský….
Perfektne vysvetlené
Ďakujem
ďakujem