Poznáte 10 problémov schváleného ISOHu?

Ako sme už písali, projekt ISOH sa posunul do ďalšej fázy a bola k nemu schválená vyhláška. Poďme sa pozrieť na jeho hlavné problémy.

Vyhláška 89/2024 je na svete už od mája. Sranda je v tom, že sa ňou Ministerstvo nejako nechváli a na samotnej stránke ISOHu o tomto významnom míľniku nenájdete ani jeden jediný oznam. Prečo? Štandardne sa každý pochváli novou legislatívou, Minister Taraba komentuje asi všetko na svete a rád sa pochváli svojou prácou. Ale čo ten ISOH? Hambia sa za neho?

Pozrime sa na pár dôležitých problémových vecí okolo schváleného ISOHu.

1. 10 rokov príprav

Príbeh ISOHu sa začal písať ešte v roku 2015 keď sa dostal do legislatívy. Konkrétne do nového zákona o odpadoch. Teda ešte za ministra Žigu. Následne sa za ministra Sólymosa začala príprava projektu za 16 mil. €. Plán bol spustiť to od 2021. Sólymos skončil v 2020, prišiel Budaj. Ten s tým nepohol 3 roky (ak nerátame začatie procesu novej evidenčnej vyhlášky). Prišiel Chrenko, ktorý nám nedal ani len správu o tom, v akom štúdiu to stojí a čo navrhuje. A teraz je tu Taraba, ktorý okolo ISOHU rieši viac penále zo súdneho sporu, ako samotný ISOH (ak nerátame, že už za jeho éry sa do Zbierky zákonov dostala táto nová evidenčná vyhláška 89/2024). Teda horúci zemiak, ktorý si tu každý pohadzuje už 10 rokov, nikto asi ani nevie čo s tým, ako z toho vykľučkovať a čo ďalej.

2. Projekt od stola, bez cieľa?

Veľký problém sa ťahá s ISOHom práve preto, že od začiatku tie prípravy boli robené od stola. Ako keby sa ani nikto nezamyslel, čo vo finále chceme a potrebujeme. A naopak, vytendrovalo sa niečo, čo nebolo premyslené a odkomunikované. Ministerstvo by mi však asi oponovalo, veď do ISOHu boli zakomponované také stavovské kapacity ako RÚZ SR, AZZ SR a Združenie miest a obcí Slovenska v riadiacom orgáne. No vidíte, aj tak nepomohlo.

3. Nová vyhláška 89/2024

A tak prišla na svet nová vyhláška 89/2024, ktorá presne opisuje fungovanie ISOHu od roku 2026. Proces začal ešte Budaj a dokončil sa za Tarabu. Trvalo to vyše roka, musela to schváliť aj EÚ. Vyhláška sa nakoniec schválila na Ministerstve v decembri 2023, následne niekde ležala polroka, lebo do zbierky zákonov doputovala až v máji 2024. Fíí ten čas letí. A Taraba si dal opäť nejaký nezmyselný termín, že 2026 začíname a dovtedy to vyriešime. A odvtedy je ticho zas. Chceli meniť ISOH, robiť tender na IT firmu. Nikde nič. Takže drahé Ministerstvo čo je s tým? Na aký rok opäť presuniete ISOH? 2030, či až 2050?

4. Nová filozofia, nové tlačivo

ISOH mal najskôr kontrolovať toky odpadov. Aj za to sa vyhodilo tých 16 mil. €. A potom myšlienku spláchli do kanála a povedali, že im budú stačiť údaje od zariadení, ktoré prvýkrát prevezmú odpad. Na to však nepotrebovali ISOH za 16 mil. €, ale kľudne mohli ponechať aj ten súčasný systém, nakoľko spočítať dáta od tých pár stoviek, či tisícok odberateľov odpadov, by nemal byť žiaden problém.

Ale oni nie len že zmenia filozofiu, oni stanovili, že pôvodca odpadov nebude musieť nikam a nič posielať, len viesť novú evidenciu. OK fajn, ale prečo potom menia celý vzor Evidenčného listu odpadov na formát, ktorý je absolútne nepoužiteľný, neprehľadný tak pre užívateľov ako aj prípadné kontroly. Opäť mohli nechať súčasný systém a súčasné tlačivo a keď z toho štát nič nechce, nech s tým neotravuje ľudí. Kto si chce vyskúšať a pozrieť ako vyzerá nové tlačivo v praxi, tak našu odpadovú aplikáciu ELO.sk sme už naprogramovali na ISOH 2026.

5. Nový údaj IAMVO – Identifikátor adresy miesta výskytu odpadu

Nová evidenčná povinnosť okrem úplne nového zážitku z nového tlačiva dáva zážitok aj pri aplikovaní nových identifikátorov. Prvým je IAMVO – Identifikátor adresy miesta výskytu odpadu. To je buď IČO firmy (ak bude prevádzka v sídle) alebo Vám ho vygeneruje ISOH. Parameter, ktorý znie inteligentne, vážne a potrebne, no nakoniec zistíte, že pôvodcovia odpadov ho nikam nebudú zadávať. Prečo? Lebo výnimka. Nedáva to zmysel, ale vo vyhláške je napísané, že IAMVO budete potrebovať, ale pôvodca ho nikam nebude zapisovať. Načo je dobrá takáto výninka?

6. Nový údaj – IKÚ – Identifikátor katastrálneho územia (obce)

A toto je ďalšia perla, možno najväčšia. Skôr by sme mohli napísať že nová barla. Štát si povedal, že je super nápad sledovať odpady podľa katastrálnych území. Načo je to dobré? Netuším. Viem ale, že táto barla bude asi neväčší problém pre odberateľov odpadov. Tí si zanadávajú.

Pre pôvodcu je to zmena tiež, to IKÚ treba zistiť. Je to 6 miestny kód a nie je to PSČ. Jednoducho každá obec, mesto na Slovensku má minimálne 1 až desiatky katastrálnych území a teda IKÚ. Toto si budete musieť nastaviť v evidenciách na 2 miestach. Ale pozor, v jednom chlieviku v tlačive to pôvodca uvádzať nemá a v druhom áno. Načo takáto výnimka?

No ale zliznú si to odberatelia odpadov. Uvádzať budú musieť číselníkovú hodnotu katastrálneho územia obce, z ktorej pochádza odpad. A to je problém, lebo ak sa bude odoberať odpad z Bratislavy, tak tam je asi 20 katastrálnych území a odberateľ nebude evidovať odpad už len na zákazníka, ale ešte bude musieť poznať, že z ktorej miestnej časti odpad pochádza a vyplniť k tomu IKÚ. Toto je zrejme jedna z najväčších barličiek celej novej evidencie.

7. Právnická osoba, živnostník alebo občan?

A nových zbytočností je viac. Napríklad budete musieť písať, či odpady odovzdávate alebo prijímate od právnickej osoby, živnostníka, či občana. Na tvrdo ku každému záznamu. Ďalej bude potrebné písať vždy meno a priezvisko občana, ktorý donesie čokoľvek do nejakého výkupu. To tu doteraz takto paušálne nebolo. Aplikovalo sa to len na vybrané kovy.

8. Vzniky odpadov – to hádam nemyslia vážne

Ministerstvo aj v novom ISOHu chce ponechať evidovanie vznikov odpadov, nezmysel hodný 20 storočia. Nezmysel, ktorý aktuálne duplikuje prácu, a v novej vyhláške bude duplikovať strany, lebo na 1 stranu Vám vojde len 1 záznam o vzniku, alebo 1 o odovzdaní. Halóóó.

9. Je Trenčín v Slovenskej republike?

Budete musieť písať a uvádzať informáciu, či mesto Trenčín, Partizánske, či Horná Dolná sa nachádza v Slovenskej republike. A tak ďalej. Ale OK, nech to len tak nechajú, nech im to všetci otrepú o hlavu. Tieto zmeny ma moc teda netešia, čo ma ale teší, že tieto nezmysly nemusíte robiť všetky, lebo s tým Vám vieme pomôcť my. V rámci aplikácie ELO.sk tieto hlúposti už máme naprogramované. A tak, aby Vám s tým čo najviac pomohli a automaticky dopĺňali údaje ako IAMVO, IKÚ, firma, živnostník, občan, Slovenská republika a samotné nezmyselné nové tlačivo. Toto všetko už máme, môžete si to vyskúšať. Teraz čakáme na Ministerstvo. Na ťahu sú oni a majú vydať Integračný manuál ako tie dáta z našej aplikácie budeme môcť posielať do ISOHu.

10. Sprievodný list nebezpečných odpadov

Aj toto tlačivo by sa malo „automatizovať“ v ISOHu. Ach, 21. storočie a my máme v novom ISOHu tlačiť ešte viac papierov ako doteraz, ručne podpisovať, pečiatkovať, odosielať do ISOHu. Ach, to hádam nie. Ale asi áno, tak znie nová vyhláška. Samozrejme aj tu na úplne novom tlačive.

Jedno tlačítko a šup, údaje letia do ISOHu. Takto si to predstavujem. Pri rýchlosti Ministerstva možno v tom roku 2050 :-), to už budem možno aj dôchodca.

Zanechajte nám Váš e-mial, budeme Vám posielať novinky.

Komentáre
  1. Anonym píše:

    Ešte mi tam chýba integrácia zopár ustanovení z Hlavy XXII, inak je to super 🙂

  2. Tomáš, super si to napísal, ja stále verím, že tieto nezmysly niekto zastaví, lebo naozaj je toto choré ….Dagmar

  3. Eva Wlachova píše:

    Jáj, som sa zase pobavila 🙂 Už sa teším, ako to v praxi zase nebude fungovať.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.