Ministerstvo životného prostredia prinieslo v priebehu posledného týždňa až 5 legislatívnych návrhov zmien odpadárskych zákonov, vyhlášok, či nariadenia.
Treba uviesť to, že sa jedná o návrhy, NIE SCHVÁLENÉ zmeny. Finálny text budeme poznať keď bude uverejnený v zbierke zákonov. Zatiaľ to môžeme pripomienkovať.
Prvou vyhláškou, ktorú by chcelo MŽP zmeniť je vyhláška 371/2015, ktorou sa ustanovujú niektoré náležitosti zákona o odpadoch.
Tento návrh je možné pripomienkovať do 5.12.2022.
V návrhu sú len 4 zmeny, no ale aj tie trošku pošteklia a niekoho poriadne nakopnú.
Tak napríklad Ministerstvo ustanovilo podmienky pre zberové spoločnosti, ak sa obec rozhodne, že bude chcieť od svojej zberovky, aby jej vážila vyzbieraný odpad. Stanovili sa 4 spôsoby. Váhy vo vozidle, v prvom zariadení na nakladanie s odpadmi, na zbernom dvore, či niekde inde v danej obci.
Práve to posledné, že sa to musí odvážiť u niekoho iného v obci je podľa mňa úplne zbytočné, lebo to hádže len polená pod nohy. Napríklad ak ste dve obce vedľa seba a práve u Vás takéto zariadenie nie je. A vo vedľajšej dedine, ktorú máte čo by ste kameňom dohodili, či ste so susednou obcou priamo spojení, by to aj šlo, ale nebude môcť.
Pripomínam, že sme vo vyhláške 371, ktorá ustanovuje niektoré náležitosti k zákonu o odpadoch. A pripomínam, že evidencie o obaloch sú ukotvené v evidenčnej vyhláške 366, ktorá je teraz tiež otvorená a bude sa meniť.
Aj napriek tomuto, ide Ministerstvo dávať novú povinnosť pre výrobcov obalov a neobalových výrobkov, do vyhlášky 371 – podľa mňa do nesprávnej vyhlášky. POZOR, budete musieť vykazovať materiálové zloženie Vašich obalov a neobalových výrobkov. A deliť ich na to či sú z primárneho, či recyklovaného materiálu.
Ministerstvo k 1. júlu zmenilo podmienky pre výpočet štandardov zberu v obciach a mestách. Konkrétne zmenili Nzložku. To je taká konštanta, ktorá hovor o tom, že koľko kg odpadu sa zmestí do 1 litra objemu.
Nzložku pre papier zmenili bez diskusie k 1.7.2022 a teraz ju chcú opäť meniť. Prečo? Na základe čoho, akých analýz? To nevieme, číslo navrhujú ako kompromis medzi pôvodným číslom a tým ktoré schválili k júlu.
Číslo má zásadný vplyv na to, koľko nádob na papier máte v obci, či ako často sa majú vyvážať.
A aké sú to konkrétne zmeny, či aký budú mať vplyv na prax? Pripravíme na to aj webinár. Zatiaľ si môžete v našom e-školení prečítať aký to bude mať dopad na prax a na čo si dať v prípade schválenia tejto legislatívy pozor.
Zanechajte nám Váš e-mial, budeme Vám posielať novinky.
Systém RZV už dávno nie je o šetrení zdrojov a obalov.
Môj pocit k návrhu je takýto: Obaly sa z „primárneho “ plastu vyrábajú jedine pre potraviny, kde sú na to hygienické požiadavky.
Obaly iné sú vyrábané za pridávania rôznych percentuálnych množstiev recyklátu do primáru až po obaly z recyklátu.
Neviem si predstaviť, ako zistím ja, „výrobca“, keď doveziem na trh obaly z krajiny X, zobchodované ešte v krajine Y? Kto mi dá relevantnú informáciu o skladne napr. polypropylénu.
Ale hlavne – obaly vo forme odpadov dám do jedného kontajnera – či sú z primáru, 30 % recyklátu, 60 % recyklátu, alebo 100 % recyklátu.
Aká technológia roztriedi tento plast zo zmesi obalov, aby sa dodržal „požadovaný“ počet opakovaného využitia daného plastu? Myslím, že žiadny separačný a spracovací stroj nerozlíši napr. PP obaly, či sú z primáru PP, alebo recyklátu PP …
Tak načo je to dobré, keď sa to nedá reálne na začiatku zistiť z akého pomeru primár/recyklát PP je obal vyrobený a keď sa nedá, resp. je veľký problém reálne roztriediť a spracovať obaly z PP v rôznych pomeroch primár/recyklát?