Prinášame Vám rozbor 5. predloženej zmeny v odpadových predpisoch, ktoré ministerstvo predstavilo do pripomienkového konania. Tento krát to bude asi najdôležitejšia zmena pre prax. Pozor, ISOH stojí pred bránami.
ISOH, teda informačný systém odpadového hospodárstva, to nie je len o evidovaní odpadov. To je len časť ISOHu. Už teraz ISOH ako tak funguje a nájdete v ňom registre, či možnosť sa zaregistrovať ako výrobca obalov, či podľa § 98.
Mali by už rok a pol fungovať aj súhlasy, ale k tomu sme zrejme ešte ďaleko a to že to nefunguje asi nikoho netrápi. Veď prečo by to malo fungovať, keď je to už rok a pol povinné?
A blížia sa opäť mega zmeny. Ale ukľudním Vás:
V celej vyhláške je veľa zmien. Vlastne celá súčasná vyhláška 366/2015 by sa mala zrušiť a nahradiť by ju mala nová, ktorá sa teraz navrhuje. Z pohľadu bežnej praxe ide najmä o 3 veľké zmeny.
Začnem tak netradične a nepôjdeme v poradí. Pozrieme sa najskôr na Ohlasovanie odpadov.
V návrhu vypadli z povinnosti ohlasovať údaje z evidencie sprostredkovateľ a pôvodca odpadov. Áno dobre čítate – pôvodca odpadov, teda napríklad výrobná firma, administratívna budova, či obec (ale pozor, obec to nebude mať také jednoduché a jednoznačné).
Informačný systém odpadového hospodárstva bol navrhnutý a dlhodobo budovaný ako systém tokov odpadov. Bez údajov od pôvodcov odpadov tieto toky nebudú existovať.
ISOH bol plánovaný aj ako kontrolný systém. Bez tokov odpadov od pôvodcov odpadov tento kontrolný systém nikdy nebude môcť fungovať. Ten kto bude chcieť nelegálne nakladať s odpadmi to predsa nebude hlásiť do ISOHu a bez kontroly od pôvodcov odpadu nebude možné kontrolovať tieto nekalé činnosti.
Tejto zmene nerozumiem a nevidím v nej zmysel. Práve naopak, vidím v nej potenciál nebezpečia z pohľadu nelegálneho nakladania s odpadmi, ako aj tokmi odpadov, ktorým si Ministerstvo sľubovalo získavať presné údaje o odpadoch.
Jedna vec je znižovať administratívnu záťaž firmám, ale to sa dá robiť úplne inak, nie zrušením základných dát a kontroly. A ako by sa to dalo robiť inak? Ohlasovať by stačilo nie kvartálne ale raz ročne. A potom výrazne zjednodušiť Evidenčný list odpadov.
A tak ako ministerstvo využíva argument, že odstránením Ohlasovania pre pôvodcov sa zníži administratívna záťaž, tak šmahom ruky ju pôvodcom pridá. A práve tu by sa dalo ubrať.
Nerozumiem logike, že ak pôvodca odpadov nebude musieť ohlasovať nikde a nič, prečo sa mu potom má zmeniť formulár Evidenčného listu odpadov? Veď ak pôjde len o formalitu, tak to si môže robiť aj na starom vzore a nemusí si meniť tabuľky, prerábať software, či študovať ako sa bude nové tlačivo vypĺňať.
A toto nás čaká. Nové tlačivo, nové údaje, nové kódy, či skratky. Treba povedať že to nie je veľká katastrofa a zvládneme to všetci ľavou zadnou. Dokonca v niektorých prípadoch to pre pôvodcov odpadov aj zjednodušili, napríklad ak teraz neviete vyplniť R1-R13, či D1-D15 kód, po novom by Vás to nemalo trápiť, nakoľko sa bude používať už len R alebo D bez čísel.
Ale nechápem najviac tomu, prečo to nezjednodušiť ešte viac. Dlhodobo kritizované vzniky odhadovaných odpadov u pôvodcu ostávajú. Systém jednorazového a kontinuálneho vzniku ostáva taktiež. Chce sa mi kričať. Veď práve teraz je správna doba pustiť tieto archaizmy do nenávratného zabudnutia a konečne začať evidovať len odvozy odpadov.
A práve takéto maličkosti vedia výrazne znížiť administratívu pre pôvodcu. Systém musí byť mega jednoduchý a potom by nebol žiaden problém pre pôvodcov raz ročne to nahodiť do ISOHU – samozrejme aj ten musí byť mega jednoduchý. Ale cieľ by zostal zachovaný. Kontrola.
Ďalšie prevracanie očami. V súčasnosti je v pripomienkovom konaní aj zmena zákona o odpadoch. Písal som o tom tu. Ministerstvo to pekne navrhlo v zákone o odpadoch. Totiž že SLNO by posielal na úrady už len príjemca a nie odosielateľ – paráda.
No a potom nechápem, že v evidenčnej vyhláške navrhujú opak. Teda odosielateľ sa vráti do hry a povinného kolotoča ohlasovania prepravy NO.
Zapamätajte si, SLNO sa bude riešiť cez ISOH. A máte sa na čo „tešiť“. Bude sa využívať taký Český model. Odosielateľ zadá do ISOHU pred prepravou informáciu, že bude vývoz NO. Následne sa zrealizuje a príjemca NO to musí v ISOHu potvrdiť do 3. pracovných dní.
Čítate správne – 3 pracovné dni. Fíí tak toto bude častý námet na sankcie, pretože dodržať takýto šibeničný termín je v praxi veľmi nereálny.
A potom, spomeňte si ako funguje vývoz NO u Vás vo firme, či obci. Objednáte si vývoz a kto vypisuje SLNO? Štandardne to donesie vypísané zberová spoločnosť. Nenecháva túto vec na pôvodcu – firmu, či obec, nakoľko to tlačivo by vyzeralo katastrofálne.
Prečo? No lebo zamestnanci obce, či firmy majú kopec iných povinností a nie sú v absolútnej väčšine schopní vypísať správne SLNO.
A teraz si predstavte tú zmenu. Odosielateľ to bude musieť zadať pred prepravou info do ISOHu. Doplním, že v praxi stále nie je ujasnený pojem odosielateľ NO. Niekto to necháva na pôvodcu, iné zberovky (a robia to úplne super) to preberú na seba a a ako odosielateľa napíšu seba. A ak bude odosielateľ pôvodca odpadov, do ISOHU to bude musieť zadať zamestnanec firmy, obce, či nejaký ich poradca, ktorý im s tým pomôže.
Ach jaj, prečo to chcú zmeniť? V zákone to krásne zadefinovali, že nech to robí len príjemca a opäť raz majú námet ako správnym spôsobom znížiť byrokraciu v odpadovom hospodárstve.
A ako to vidíte Vy, čo hovoríte na tieto zmeny? Zahlasujte prosím v prieskume.
Zanechajte nám Váš e-mial, budeme Vám posielať novinky.
osobne si neviem predstaviť nahlasovanie údajov do isohu pre pôvodcov odpadov, pri stavebných odpadoch sa bavíme o tisícoch drobných stavebníkoch
zároveň si ale ani neviem predstaviť identifikovanie každého miesta výskytu odpadu povinnej osoby pomocou identifikátora, kde už pôvodca odpadu je ako povinná osoba
zároveň je povinnosť evidencie odpadov ELO pre povinnú osobu aj za každé miesto vzniku odpadov
To ohlásenie majú firmy robiť aj teraz. Od limitu 1000 kg. A áno identifikátory budú problém v praxi