Ak ste si od roku 2004 Vy alebo Vaša firma kúpili nové auto, tak ste sa čiastočne poskladali iným ľuďom, firmám, susedom, či kolegom na nové auto v súčasnosti – až do výšky 5000 €.
Žiadna blbosť, ale slovenská súčasnosť, o ktorú sa postaralo Ministerstvo hospodárstva a Recyklačný fond. Vyčlenili totiž 5 200 000 € na dotácie pre nové elektrické alebo hybridné auto. „Ušľachtilý počin“ keby nebol dotovaný z peňazí Recyklačného fondu, do ktorého sme sa poskladali všetci. Aj ja a aj vy keď sme si kúpili svoje nové auto.
Výrobcovia a dovozcovia áut mali totiž už od roku 2004 v cene svojho auta zahrnutý poplatok pre Recyklačný fond. Prvý rok a pol to bolo 3000 Sk za vozidlo a neskôr až do roku 2015 to bolo 66,4 € za kus.
Za každé jedno vozidlo sa tak platil do Recyklačného fondu príspevok, ktorý sa však mal použiť na podporu zberu, zhodnotenia a spracovania vozidiel, ako to vyplýva z pôvodného zákona o odpadoch.
Za tých 12 rokov výberu peňazí do Recyklačného fondu sa v ňom nazbieralo „pekných pár eur“. Recyklačný fond z týchto peňazí podporoval zber a spracovanie starých áut. Jednoducho povedané, podporoval vznik spracovateľov starých áut. Poskytoval im jednorazové a prevádzkové dotácie.
Nový zákon o odpadoch zrušil Recyklačný fond a v súčasnosti sa v ňom už nič nezbiera. Ale peniaze na účte má a preto ich treba zrejme minúť na „ušľachtilý účel“. Taký účel sa našiel v podobe dotácie na elekromobily a hybridy. A v tomto celom spočíva to znásilňovanie peňazí.
Z pôvodného účelu zber, zhodnotenie a spracovanie vozidiel sa to teraz premenilo na podporu predaja iných vozidiel.
Prvý problém je ten, že cez naše peniaze bude teraz štát podporovať iných ľudí a firmy. Nech si to robí zo štátneho rozpočtu alebo nerobí vôbec. Peniaze vyzbierané na odpady sa mohli použiť na pôvodný účel, v odpadovom hospodárstve je kopec vecí na dofinancovanie.
Druhý problém je ten, že keď štát videl, že do Recyklačného fondu priteká relatívne veľký prebytok peňazí, prečo už dávnejšie neznížil recyklačný poplatok? Prečo na to netlačili výrobcovia a dovozcovia vozidiel? Prečo výrobcom a dovozcom neprekáža využitie peňazí z fondu? Veď teraz si idú podporovať konkurenciu i keď možno už každá automobilka má v svojom predajnom portfóliu aj dotované vozidlá a je im to opäť jedno.
Posledný problém je morálny, i keď to zrejme pramení v mojej naivite, že z pôvodného účelu sa to použije na niečo úplne iné. To potom kľudne z Recyklačného fondu podporme BIO potraviny, či pestovateľov ovocia a zeleniny. Tiež to súvisí so zákonom o odpadoch a Recyklačným fondom, sú to totiž povinné subjekty pre oblasť obalov.
Navyše elektromobil, či hybrid si kúpi zrejme len lepšie situovaný človiečik, či firma, ktorí zrejme tú dotáciu ani nepotrebujú. Jánošík sa preto zrejme v hrobe obracia. Jeho heslo: „Bohatým brať a chudobným dávať“ sa v tomto prípade otočilo na: „Všetkým brať a bohatším rozdať“.
Zanechajte nám Váš e-mial, budeme Vám posielať novinky.
Plne sa stotožňujem s obsahom tohto článku. A čo na to spracovatelia starých automobilov? Im tie peniaze nechýbajú? Alebo sa mohli použiť pre iných spracovateľov odpadov!