Ako nastaviť splnomocnený prístup do ISOHu cez slovensko.sk

ISOH sa pomaly blíži, MŽP ukázalo kontúry, IT firmy pracujú na xml. riešení … Ale ako to tam vlastne podať? Ako sa prihlásiť? Kto to má podať? Len konateľ? Ako nastaviť zamestnanca? Čo majú robiť poradenské firmy za svojich zákazníkov a čo živnostníci bez prístupu do slovensko.sk?

ISOH pre podanie údajov o odpadoch za rok 2024 ešte zďaleka nemá zodpovedané všetky otázky a problémové miesta, ale s jedným otáznikom skúsime teraz pomôcť.

Splnomocnenie pre podanie Ohlásenia do ISOHu cez Slovensko.sk

Projekt ISOHu je postavený na pozadí slovensko.sk. A už asi viete, že ak chcete využiť slovensko.sk, bez elektronického občianskeho preukazu to asi nepôjde (i keď aj takáto možnosť tu je, napríklad pre živnostníkov, ale o tom píšeme nižšie).

Aby sme sa dostali do ISOHu, musíme si zodpovedať základnú otázku, či máte prístup do slovensko.sk. Ak ho máte, tak ste na pol ceste k podaniu. Ak ste s.r.o. alebo a.s., tak určite musíte mať prístup k slovensko.sk. Štatutárni zástupcovia mali pred pár rokmi povinnosť zmeniť si staré občianske preukazy na nové elektronické. A presne takýto elektronický občiansky preukaz potrebujete na prihlásenie za Vašu firmu, obec … A to buď štatutár, alebo ním splnomocnená osoba.

Ak ste konateľ, máte prístup do slovensko.sk, dostanete sa automaticky aj do ISOHu a môžete podať hlásenie za rok 2024. No nie všetci štatutárni zástupcovia majú chuť prihlasovať sa do ISOHu a zadávať do systému údaje o odpadoch. Takýto konatelia to možno radi zveria nejakému zamestnancovi, ktorého splnomocnia. Splnomocnenie sa ale nerobí v nejakej papierovej forme, ale priamo cez portál slovensko.sk

To isté platí ak sa firma rozhodne túto problematiku zveriť nejakej poradenskej firme. Princíp je taký istý. Splnomocní sa poradenská firma, ktorá pristúpi v mene svojho zákazníka do ISOHu a podá Ohlásenie.

Ako nastaviť splnomocnenie cez Slovensko.sk

Ak chcete využiť možnosť splnomocnenia, musíte sa prihlásiť do slovensko.sk. Bez tohto úvodného kroku to nepôjde. Následne budete mať možnosť svojmu zamestnancovi/poradenskej firme udeliť plný alebo čiastočný prístup k schránke, resp. k tomu, čo za Vás bude môcť robiť. Ďakujem našim čitateľom za to, že ma upozornili na to ako funguje čiastočný prístup. Lebo práve ten bude kľúčom k tomu čo chceme.

Plný prístup k schránke nie je dobré riešenie, nakoľko splnomocnená osoba má prístup k všetkej došlej pošte, vidí veľa vecí, ktoré by nemala a to sú samozrejme citlivé informácie.

Slovensko.sk má však aj čiastočný prístup a ten chceme. Ten zrejme zabezpečí aby bola aj ovca celá aj vlk sýty. Splnomocnená osoba sa nedostane k schránke, nebude ju vedieť teoreticky zneužívať, ale prihlásenie do ISOHu fungovať bude, to už máme otestované. Neskôr otestujeme aj to, či cez takéto splnomocnenie pôjde aj Ohlásenie podať, ale podpora na portály slovensko.sk nám povedala, že by to malo fungovať.

Takže poďme sa pozrieť krok za krokom na to, ako to nastaviť v slovensko.sk

Najskôr sa prihláste na stránke www.slovensko.sk do Vášho účtu.

Následne v ľavej časti aplikácie stlačte Nastavenia

Potom kliknite na Oprávnenia Osôb.

Vyberte si z ponuky, či chcete splnomocniť fyzickú osobu (zamestnanca) alebo právnickú osobu, napríklad Vašu poradenskú firmu.

Pri fyzickej osobe nastavte jej meno a rodné číslo. A nezabudnite na najdôležitejší krok prečo to robíme, zvoliť si Čiastočný prístup v kolónke: Prístup do elektronickej schránky. Taktiež dátumy platnosti oprávnenia.

Ak chcete splnomocniť právnickú osobu, zadajte tu jej IČO. Opäť nezabudnite nastaviť Čiastočný prístup a dátumy.

Následne stlačte možnosť Odoslať. Slovensko.sk bude požadovať Váš BOK kód. A teraz máte čiastočný prístup nastavený a splnomocnenie udelené. Danej osobe/firme o tom príde upovedomenie.

Oprávnenie sa však dá ešte upraviť. Nie je to pre ISOH dôležité, ale je dôležité pochopiť ako to funguje a čo ste danej osobe splnomocnili. Keď si totiž otvoríte v možnosti Oprávnenia osôb Vami udelené splnomocnenia, nájdete tam tú osobu/firmu, ktorej ste to dali. Tam je možnosť upraviť toto splnomocnenie.

Keď si to otvoríte, nájdete to v nastavení ako je vidieť nižšie. Pre potreby ISOHu to nechajte presne tak ako je na obrázku nižšie. Nastavenie čiastočného prístupu Vám umožní vstúpiť za danú osobu do ISOHu a verme že aj podať Ohlásenie. Toto nastavenie má význam ako ochrana osoby, ktorá splnomocnenie udelila. Ide o to, že ak to nastavíte tak ako je nižšie, splnomocnená osoba nebude mať prístup do Vašej schránky. Neprečíta si správy, ktoré Vám prídu z iných úradov, nemôže ich mazať … Jednoducho toto rieši vzťah dôvery a kontroly splnomocnene osoby.

Resp. nič sa nestane ak by ste aj klikli na jedno z tých 4 možností (Čítať správy, Vymazať správy, Spravovať podpriečinky, Nahrávať správy), ale to by ste už udeľovali danej osobe aj právo vstupovať do schránky, posielať správy, upravovať schránku …

Zhrniem, je rozdiel v nastavení splnomocnenia, nazvem to:

  • pre potreby ISOHu (to je ten čiastočný prístup – dáte niekomu možnosť za Vás niečo, niekam poslať)
  • do samotnej schránky (to je ako keby ste niekomu dávali kľúče od Vášho bytu – dáte ich, ale len niekomu).

Teda ak chcete nastaviť len splnomocnenie pre ISOH, nechajte tie 4 možnosti nezaškrtnuté.

Čo ak nemám prístup na slovensko.sk?

Špeciálna situácia bude vtedy, ak prístup z nejakého dôvodu na slovensko.sk nemáte. Napríklad zahraničné osoby, ak nemáte elektronický občiansky preukaz, nikto z firmy tam nikdy nebol a netuší kto má prístup…

Toto je horšie, máte asi len dve možnosti:

  • buď sa tam nejako dostanete a prihlásite sa
  • alebo nie 🙂

Pre tú druhú možnosť nepoznáme riešenie. MŽP nepočíta s inou alternatívou ako podanie cez ISOH a tam sa nedostanete bez prístupu do slovensko.sk

Čo ak som živnostník?

Špeciálny problém budú predstavovať asi živnostníci. Oni totiž nikdy nemali povinnosť meniť si svoje občianske preukazy za nové, s elektronickým čipom. Ak už máte preukaz s čipom, fajn, máte polovičku práce za sebou a postupujete podľa popisu vyššie a všetko vám pôjde.

Ak však elektronický občiansky preukaz nemáte, máte opäť dve možnosti:

  • rýchlo utekať na políciu a vybaviť si nový
  • ak si ho nevybavíte, do schránky sa nedostanete, tým pádom si nebudete môcť splniť svoju povinnosť v ISOHu.

A to je problém, na to MŽP asi nemyslelo, že je tu skupina ľudí, ktorá doteraz nemala potrebu slovensko.sk riešiť. No MŽP nepripúšťa inú možnosť ako podanie cez ISOH. Ostáva preto nezodpovedané, čo v tomto prípade. Moc nápadov nemáme.

Resp. jeden tu je. Na podpore slovensko.sk nám povedali, že je tu teoretická možnosť pre takúto skupinu živnostníkov, ktorí nemajú elektronický občiansky preukaz. Musíte zájsť k notárovi, podpísať tam dve splnomocnenia v papierovej forme, koho a na čo poveríte zastupovaním cez slovensko.sk. Následne tieto overené papiere pošlete fyzicky poštou na úrad slovensko.sk, kde to spracujú a udelia elektronický prístup danej osobe, ktorú ste si zvolili. Celý postup od notára po to udelenie trvá asi 14 dní. Tak to je potom otázne, či si už radšej nevybaviť ten nový elektronicky občiansky preukaz.

Celé toto je úplne nová agenda, s ktorou sa budeme musieť naučiť pracovať a žiť. Ďakujem každému, kto nás upozorní na nejaké novinky, zmeny ako sa to dá riešiť lepšie. Taktiež tento článok je výplodom aktuálneho stavu poznania informácií. Stále nemáme otestované, či ten ISOH cez to splnomocnenie umožní aj samotné podanie. To bude možné až vtedy, keď MŽP spustí testovaciu verziu a tá je naplánovaná na 9.12.2024.

Zanechajte nám Váš e-mial, budeme Vám posielať novinky.

Komentáre
  1. Adriana píše:

    Dobrý deň,
    takže ja ako osoba zodpovedná za podanie Ohlásenia budem mať čiastočný prístup do podnikovej schránky a potom so svojim OP na svojom počítači podám Ohlásenie cez ISOH. Áno?
    Ďakujem.

    • Tomáš Schabjuk píše:

      presne tak, u Vás Vám konateľ dá prístup a Vy to potom cez svoj elektronický občiansky preukaz podáte do ISOHu

  2. Slavomír píše:

    MŽP spustí testovaciu verziu a tá je naplánovaná na 9.11.2024.,,,,????? oprava 9.12.2024 🙂

  3. Slavomír píše:

    čiastočné splnomocnenie konateľa funguje (odskúšané), uvidíme teda ak MŽP spustí testovanie či cez ISOH budeme vedieť splnomocnene podať ohlásenie o odpadoch

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.